Câteva semne
ne îndeamnă să credem că responsabilii culturali par a începe să mediteze la
destinele picturii și sculpturii. Sper să aflu despre cât mai multe semne care
să denote o atitudine nouă în artele plastice. Voi menționa câteva dintre cele
pe care le-am observat:
Mulți cunosc istoria Sălilor
Dalles. Acolo aveau loc saloanele anuale republicane și ale capitalei,
retrospective ale maeștrilor artei contemporane, grandioase expoziții de
patrimoniu universal, precum a fost Expoziția mozaicurilor antice de pe Coasta Mediterană a Africii, debuturi
spectaculoase ale unor tineri artiști și multe altele.
Sălile Dalles, în timpul
dictaturii, au avut o organizare juridică foarte bună, erau un soi de muzeu
independent fără patrimoniu propriu, cum este acum Muzeul Senatului Fr
ancez din Palatul Caterinei de’ Medici.
ancez din Palatul Caterinei de’ Medici.
Când mă gândesc la organizarea juridică
ce se numea Oficiul de Expoziții, renunț să îmi aduc aminte de cei care au
condus-o, cu excepția lui Mircea Deac, de comportamentul slugarnic față de
dictatură al miniștrilor culturii, care se amestecau până la anihilare în
programele acestuia și de relațiile or pilele care se înfruntau când se
stabileau programele și conținutul acestora, ori competențele de gestiune a
banilor pentru achiziții de stat.
După 1989 și mai ales după
înființarea Muzeului de Artă Contemporană de către Adrian Năstase – pe care cunoscătorii de doi bani în ale artei
îl ridică în slăvi, Sălile Dalles au devenit o groapă de gunoi pe care
depozitul de carte al unui șmecher privat cu pretenții elitiste abia reușea s-o
mascheze.
Cele câteva expoziții
retrospective camuflate, neanunțate, ale unor artiști cu state de serviciu
active, nu au însemnat nimic pentru public, iar imensul efort al artiștilor a
rămas doar o pagină de CD. În schimb, kitsch-urile decorative, podoabele de
jignitor prost gust, covoarele turcești de duzină, au reușit să compromită istoria de jumătate de
secol a acestor spații altădată aproape sacre.
Acum cineva – o fi tânărul ministru
al culturii (nu se știe ce premiu l-a adus la Cultură), o fi sfielnica Academie,
prezumptiva proprietară bănuită că știe doar să-și gestioneze averea dăruită de
nemuritorii trecuți în lumea drepților sau poate mușchii noului director ale
cărui merite nu par a fi extraordinare, după
cum relatează sursele ivite din mediile artelor plastice – a hotărât trecerea
temporară ori definitivă cu chirie ori în administrare a spațiilor Sălilor
Dalles la Muzeul Național de Artă Modernă.
Asemenea acestui muzeu frecventat
desigur numai de umbra lui Nicolae Ceaușescu, ctitorul, păzit de parcă acolo ar
fi sediul Beciului Domnesc, vecinul său, Parlamentul, nu-și cunoaște sarcinile
și nu a reușit să se impună în peisajul cultural al Bucureștiului. Programele
viitoarelor expoziții la Sălile Dalles vor provoca critici nu pentru calitatea
lucrărilor și expozanților, ci pentru intrigile și idiosincraziile care le vor
însoți. De fapt, această atribuire va crea birocrație, comoditate, nesiguranță
și până la urmă, lipsă de profesionalitate.
Sălile Dalles trebuie să existe ca o instituție
independentă, un muzeu fără patrimoniu, un muzeu de proiecte importante,
dirijat de un manager cu o reputație internațională în stare să evalueze un proiect
intern, dar si unul internațional; să aibă legături profesionale în spațiul
european pentru care o expoziție românească la Paris de pildă, să nu fie un gând ratat din start, să fie susținut de
sponsori adevărați. Un manager ales după modelul Holender – unde să-l găsim? –
care a reușit să facă din Festivalul Enescu un eveniment de statură mondială.
Dar desigur că nu se va întâmpla
ca ideea acestui text să fie auzită undeva, chiar dacă aș bate toba la ușa
Guvernului sau mi-aș da foc în Piața Publică.
Redeschiderea Sălilor Dalles cu
cele două expoziții nu pare a fi un bun început în ciuda valorii de excepție a
lucrărilor prezentate. Lucrările, prezentate într-un hău fără o geometrie, fără
lumină, fără cataloage, cu un paznic mărunt ascuns după un stâlp, fără
afișe, cu un banner nepotrivit al unei
societăți comerciale întins pe toată fațada, fără public, nu vor putea aduce
nicio bucurie celor cu bune intenții.
Actuala organizare a acestor
spații nu trebuie să fie un eșec în seria celor inventate de Ministerul
Culturii și de aceea problemele mai trebuie gândite.
P.S.: Prima expoziție organizată
după evacuarea depozitului de carte prezenta câteva lucrări de artă modernă și
anume câteva WC-uri inspirate de toaletele romanilor la Efes, câțiva pitici de
grădină amintind de un personaj din opera Don Juan de Mozart și în fine, o
lucrare mare, care la prima vedere părea o movilă de deșeuri structurată ca o
piramidă. Mi-a plăcut această lucrare,
deși în variate forme ea mai circulă prin muzee, deci nu pare o descoperire
care să transforme lumea artelor. Mie
mi-a plăcut, nu știu cine e autorul și nici cum se numește lucrarea. Aș prefera
s-o văd ocupând spațiile unde s-au strecurat kitsch-uri bine plătite, de pildă
în fața Teatrului Național din București sau în fața Muzeului Național, în
locul acelui obiect din marmură pe care l-am mai văzut plantat undeva în
America.
Mircea Barzuca
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu