CRONOLOGIE Margareta Sterian
Margareta Sterian s-a născut la
16 martie 1897 în oraşul Buzău. După decesul mamei sale, copilul aflat în
primii ani ai vieții a trecut în grija bunicii materne, Antonia Iosif, proprietara
unui atelier mic de broderie și lenjerie aflat în apropierea Bisericii
Sfinților din București. Margareta a avut o copilărie tristă din cauza unor
grave maladii, dar s-a simţit apărată de dăruirea fără preget a bunicii. Jocurile
din atelier printre fragmentele de broderie și păpuși confecționate din resturi
textile, împletite cu imaginile fantastice pe care le înregistra în deplasările
prin târguri, însoțindu-şi bunica pentru desfacerea mărfurilor confecționate în
timpul anului, au însemnat pentru copilul
Margareta Sterian o viață paralelă cu cea reală de fiecare zi. Amintirea
copilăriei sale a fost pentru viitoarea pictoriţă şi scriitoare una din sursele
principale de inspiraţie de-a lungul întregii cariere, dar şi un reper estetic
şi moral.
A urmat cursurile liceale ale Şcolii evanghelice din
Bucureşti, avându-l ca profesor de limba română pe scriitorul Ioan Slavici, iar
la desen pe Richard Canisius (1872- 1932), reputat pictor-gravor.
Margareta Sterian a atras în
repetate rânduri atenția asupra importanţei instruirii serioase, profunde, axată
în special pe studiul limbilor străine, instrucţie care se realiza în şcoala
înființată de Regele Carol I pentru tinerele fete din clasa mijlocie, cele ce
aveau în viitor sarcina de a oferi o educație temeinică elevilor; pictoriţa a
păstrat multe din cărțile care circulau în şcoală, cu precădere opere ale
literaturii romantice și nu numai.
În vacanţe, în oraşul natal, ia
lecţii de pictură și desen cu pictorul Gore Mircescu, un adept al impresionismului
grigorescian, dar tânăra artistă pare mai interesată de artele decorative. După
terminarea studiilor la liceul evanghelic, Margareta Sterian desfășoară, fără
pasiune, în mediul provincial al orașului Buzău, o activitate de artist
decorator, conducând un atelier de mode și flori, înființat în orașul Ploiești
de verișoarele mamei sale.
În 1926 se căsătorește cu poetul
Paul Sterian, și el la început de drum, şi împreună pleacă nerăbdători la Paris
pentru studii, susținuți economic de tatăl poetului, un medic cunoscut din
București. La Paris, Margareta se înscrie pentru pictură la Academia Ranson și pentru
artele decorative la École du Louvre. La Ranson, cursul de pictură era ţinut de
pictorii Roger Bissière (1886 – 1963), Amédée de la Patellière (1890 – 1935) și
Georges Braque (1882 – 1969); la École du Louvre cursul de istoria artei era
ținut de Louis Hautecoeur iar cel de istoria sculpturii, de conservatorul
galeriei de sculptură, Paul Vitry.
În timpul studiilor la Paris,
viitoarea pictoriță este interesată în special de arta medievală franceză, iar
celebra suită de tapiserii Dame à la
licorne (6 piese datate circa 1500, Muzeul Cluny) va fi mereu în amintirea
artistei. Vizitează colecțiile deschise publicului din metropolă și pe rând,
vechile catedrale din orașele Franței, preocupată în special de sculptura
frontoanelor, dar și de arta vitraliilor. În aceeași perioadă, urmărește cu
asiduitate expoziţiile, cum a fost cea de a patra expoziţie a artei decorative
contemporane din 1928 (februarie – martie, Luvru, Pavilionul Marsan), spectacolele
de teatru și mai ales de balet. În epocă se continua şirul de succese ale
dansatorilor ruşi din deceniul anterior, triumfa Balanchine, pictau decoruri
Miro sau Max Ernst, se năştea un teatru nou, de avangardă.
1929
Vara – în
cadrul Seminarului de sociologie, etică şi politică al Universităţii Bucureşti,
ia parte la campania monografică de la Drăguş condusă de profesorul Dimitrie
Gusti. Cataloagele privind studiile monografice întreprinse de profesorul Gusti
–realizate pentru fiecare campanie în parte – descriu în amănunt cercetarea pluridisciplinară
a realităților satului românesc în varii aspecte, cel cultural fiind
preponderent. Margareta Sterian este solicitată de profesorul Dimitrie Gusti să
realizeze portrete ale locuitorilor din Drăguș și din împrejurimi, dar și
schițe documentare.
Este unul din momentele esențiale
de meditație ale artistei asupra bogăției și originalității artei vechiului sat
românesc pe care l-a venerat întreaga
viață.
Decembrie –
participă la expoziţia organizată de Seminarul de sociologie, etică şi politică
al Universităţii, cu şase portrete de ţărani şi copii din Drăguş. Aceeaşi
expoziţie este prezentată şi la Dresda; i se reţin două lucrări monumentale: Țăranul și Țăranca, astăzi pierdute.
La sfârșitul anului 1929,
Margareta Sterian debutează cu o expoziție personală organizată în Sala Mozart
din București. Expune cu această ocazie portretele și compozițiile executate la
Drăguș, dar și alte lucrări pe care le realizase în timpul studiilor de la
Paris. În această expoziție sunt prezentate pentru prima oară câteva dintre operele
sale cele mai importante, lucrări ce vor figura și în expozițiile retrospective
din 1977, 1984 și 1988: Guristă la Moși
(coperta micului catalog al expoziției), Cadână
la Moși, Odaliscă (azi în
colecția Ion Minulescu) și Patinaj în
Cișmigiu. Expoziţia a relevat rolul pe care l-a jucat stagiul efectuat la
Drăguş, unde a realizat cea mai importantă parte a studiilor sale artistice şi
că, acolo a devenit artistul care, în deceniile următoare se va impune printre
marile talente ale generaţiei sale. Viziunea plastică elaborată la Drăguş va fi
recognoscibilă şi va constitui savoarea plastică a multora din operele
realizate ulterior.
Cunoscutul
ziarist Leon Kalustian descrie vernisajul expoziției Margaretei Sterian (Simple note, 4 volume, editura Eminescu,
1980-1984), care a adunat multe din personalitățile culturale ale capitalei.
Ziarele timpului au subliniat importanța expoziției în contextul cultural al
capitalei. Au fost remarcate în special portretele de copii, pentru captarea
realității psihologice a modelelor, dar
și pentru edificarea unei anume tipologii umane, păstrătoare a unor virtuţi
ancestrale.
1930
Pentru
ciclul de picturi prezentate în expoziția de la sfârșitul anului 1929 - peisaje,
naturi statice şi ciclul de portrete: Copii
din Drăguş, i se acordă Premiul Ministerului Artelor pentru pictură. Juriul
este alcătuit din pictorul Gheorghe Petraşcu, sculptorul Ion Jalea, scriitorul
şi criticul de artă Oscar Walter Cisek.
Expune din acest an la Salonul
Oficial de pictură şi sculptură, ca şi la cel de grafică. Apar în mai toate
ziarele cronici semnate de personalităţi prestigioase care comentează amplu
tablourile şi desenele artistei, subliniind noutatea, modernitatea şi
originalitatea lor.
Între anii 1930 – 1933 a lucrat în
colaborare cu pictorul-arhitect Marcel Iancu, frescă şi ceramică pentru unele
locuinţe particulare din Bucureşti. În această epocă realizează compoziţii
ceramice precum Arca lui Noe, proiect
destinat Parcului Carol, dar și mai multe vase ornamentale decorate cu imagini fantastice,
inspirate de poveşti. Scenele imaginare ce se vor cu înmulți timpul și îi vor
caracteriza și particulariza opera. În acest volum figurează
două dintre cele mai importante vase din seria creată în 1932- Vasul cu povești: Muzicantul și
Vasul cu himere.
1931
Anul
1931 este pentru Margareta Sterian perioada mai multor călătorii. Vizitează
Anglia, Austria, Danemarca, Elveţia, Franţa, Norvegia, Suedia, Statele Unite
ale Americii, și intră în contact cu mediile culturale şi artistice din aceste
ţări. Realizează acum o serie de lucrări importante ce vor fi expuse în
repetate rânduri în anii următori.
Martie – expune în sala de expoziţii a
“Cărţii Româneşti”, în cadrul asociaţiei “Grupul nostru” (din care făceau parte
Ştefan Constantinescu, Casilda Miracovici, Constantin Baraschi, Mac
Constantinescu, Alexandru Phoebus ş.a.), o serie de compoziţii pictate în
Statele Unite ale Americii.
Margareta
Sterian devine membră fondatoare a secţiunii plastice a Asociaţiei culturale
“Criterion”.
Figurează la Salonul Oficial de
pictură şi sculptură unde expune lucrările: Scenă de circ şi Ateneul
Român.
1932
25 ianuarie – 8 februarie – participă la expoziţia de
pictură şi sculptură a grupării “Arta nouă” deschisă la librăria Cartea Românească
(Sala Ileana) împreună cu Miliţa Pătraşcu, Micaela Eleutheriade, Henri Daniel,
Cornelia Babic-Daniel, Lucia Demetriade Bălăcescu, Olga Greceanu, Marcel Iancu
şi Max Herman Maxy. Au fost expuse
lucrările : Vaporul, Portul, Strada, Banca, Piaţa, Parcul, Cabaretul, Dansatori şi Scuar Parizian, toate sub titlul Aspecte din New York.
La Salonul Oficial de desen şi
gravură expune trei ilustraţii pentru volumul: Paris de Mihail Sebastian, iar la Salonul Oficial de pictură şi
sculptură lucrările Compoziţie şi Peisaj.
Participă la a doua expoziţie a Nudului,
organizată la sala Mozart .
1933
Expune
la Salonul Oficial de pictură şi sculptură, printre altele, Studiu pentru autoportret, lucrare
definitorie pentru experimentele sale legate de mişcarea de avangardă, aflată
în colecţia Muzeului Naţional de Artă al României.
Februarie - expune în cadrul grupării
“Criterion” împreună cu H. H. Catargi, Micaela Eleutheriade, M. H. Maxy,
Corneliu Michăilescu, Petre Yorgulescu-Yor, Cornelia Babic-Daniel, Ionescu Sin,
Henri Daniel, Lucia Dem. Bălăcescu, Merica Râmniceanu, Miliţa Pătraşcu, Mac
Constantinescu şi Ion Jalea.
Decembrie -
deschide cea de-a doua expoziţie personală la Galeriile “Prietenii
cărţii” (Studio Hasefer); expune portrete şi peisaje în ulei, naturi statice şi
compoziţii în tuş.
La
Salonul Oficial de desen şi gravură expune desene colorate printre care: Natură moartă-fructe şi Natură moartă-Flori (Florile speranţei,
cat.7) ambele păstrate în Colecţia Cabinetului de Desene şi Gravuri a Muzeului
Naţional de Artă al României.
Crează costume şi decoruri pentru
baletele “Simfonia dansului” şi “Preludiu spaniol”, prezentate la Opera Română
de coregraful şi dansatorul Gabriel Negry.
Împreună cu Miliţa Pătraşcu, Marcel Iancu,
M.H.Maxy, Nina Arbore, Olga Greceanu, Mac Constantinescu, Octav Doicescu,
expune în cadrul Expoziţiei de artă modernă românească de la Palatul Expoziţiei
Naţionale de Artă Futuristă din Roma, sub egida lui Marinetti, manifestare
elogiată de ziarele italiene “Il Piccolo”, “Il Messagero”, “La Provincia”, “La
Tribuna”, “Il Corriere Padano” sau “Il Futurismo”.
1934
Aprilie – participă la Expoziţia
grupului plastic de avangardă “1934”, alături de Lucia Dem. Bălăcescu, Cornelia
Babic-Daniel, Micaela Eleutheriade, Merica Râmniceanu, Miliţa Pătraşcu, Henri
Catargi, Marcel Iancu, M.H. Maxy, Corneliu Michăilescu, Petre Yorgulescu – Yor,
Vasile Popescu, Aurel Kessler și Ionescu-Sin. Lucrările expuse, astăzi
pierdute, aveau titlurile: Constantinopol, Flori, Natură moartă, Vaporul alb, Portretul lui Ion Pillat, Portretul lui Zaharia Stancu.
Realizează
costumele şi decorurile pentru cabaretul “Măscărici”, regizat de Haig Acterian
şi Sandu Eliad pe insula din Parcul Carol.
În
Editura Fundaţiei pentru literatură şi artă apare Antologia poeţilor tineri de Zaharia Stancu, cu 55 de chipuri,
desene în peniţă de Margareta Sterian. Desenele publicate în această volum sunt
dovezi excelente ale calităților de admirabil desenator ale artistei.
La Editura Cartea Românească
apare, la sugestia Reginei Maria, volumul de versuri Antologia poeziei poloneze contemporane, alcătuită de poeta
poloneză Dusza Czara şi de Margareta Sterian.
1-30
octombrie – artista participă la Expoziţia internaţională de desen,
organizată la Varşovia de către Federaţia Internaţională a Femeilor şi a
Asociaţiilor Profesionale.
Expune la Salonul Oficial de
pictură şi sculptură lucrările Flori
şi Parc new-yorkez, iar la Salonul
Oficial de desen şi gravură, desenele în tuş Moşi, Circ şi Căluşei.
1935
24 februarie – 15 martie – participă la cea de-a treia
expoziţie a grupării de avangardă “Contimporanul” (Sala Mozart) împreună cu
Henri H. Catargi, Marcel Iancu, M.H.Maxy, Henri Daniel, Cornelia Babic-Daniel,
Corneliu Michăilescu şi un grup de artişti străini, nume prestigioase ale “Şcolii
din Paris”: Eugène Berman, Walter Becker, Giorgio de Chirico, Léonor Fini,
Philippe Hosiasson, Filippo de Pisis, Yves Tanguy, Pavel Tchelitchew şi Léon
Zack. Prezența Margaretei Sterian în expozițiile avangardei bucureștene nu este
întâmpătoare, ea se datorează faptului că operele artistei devin expresia unui
nou curent artistic în pictură, denumit în 1925 de criticul de artă german Franz
Roh “realism magic”. Roh defineşte realismul magic ca alternativă a
expresionismului, respectiv reîntoarcerea la realismul figurativ, caracterizat
plastic prin aspectul fotografic al imaginii, tehnica lisă şi acurateţea
detaliului. Spre deosebire de literatură unde realismul magic dobândeşte
conotaţii mai ample spre fantastic, în pictură, temele inspirate de lumea
cotidiană şi tehnologică sunt reflectate prin prisma unui obiectivism rece, ce
evidenţiază aspectele stranii şi fantastice pe care le conţine realitatea de zi
cu zi. Curentul va fi cunoscut şi sub numele de Neue Sachlichkeit sau Noua
obiectivitate şi este adeseori asociat suprarealismulului, de care diferă
prin natura sa psihologică.
Participă la Expoziţia “Peisaj
bucureştean”, organizată în cadrul manifestărilor “Luna Bucureştilor”.
La
Salonul Oficial de pictură expune lucrările: Portret, Pekinez 1, Pekinez 2, aflate în colecția Muzeului de
Artă din Buzău.
Între
1935 – 1939, Margareta Sterian publică în diverse periodice studii despre balet
şi teatru.
1936
Ianuarie – expune la cea de-a patra
expoziţie a grupării de avangardă “Contimporanul” (Sala Dalles) picturile: Legendă, Şantier, Corăbii I, Corăbii II, Peisaj cu statuie, Peisaj,
Fructe, Flori.
În acest an, se pronunță divorțul dintre artistă
și poetul Paul Sterian, eveniment care a împărțit prietenii familiei în grupe
adverse. Divorțul a avut consecințe economice grele pentru Margareta Sterian,
căci operele ei erau de obicei dăruite prietenilor, familia nefiind interesată
să își câștige existența din vânzări. Tot acum are loc decesul bunicii
Margaretei Sterian, personalitate care a jucat un rol esențial în existența de
până atunci a pictoriţei; ea va deveni unul dintre personajele cheie din
compozițiile pictate și din scrierile artistei.
Cei care au cunoscut-o pe Margareta Sterian știau că era
o ființă fragilă, care avea nevoie de ocrotire, că trăia un acut sentiment de însingurare,
sentiment care-i însoțise existența încă din copilărie. Ceea ce a ajutat-o să
existe și să invingă vicisitudinile vieţii a fost neîncetata ei activitate
creatoare, marcată de un fel de neastâmpăr al curiozităţii, dublat de un netăgăduit simț al
jocului.
1937
Figurează în selecţia de artă românească la
Expoziţia internaţională a artelor şi industriei de la Paris cu lucrarea Guristă la Moşi (realizată în 1929), pentru
care i se acordă medalia de bronz. Margareta Sterian realizează decorul pentru
pavilionul tehnic al expoziției – o încăpere cubistă, din tablă roșie, pentru
locomotivele Auschnitt. Organizatorii expoziției îi acordă o diplomă de
colaborator.
Expune
la Salonul Oficial, în Pavilionul artelor de pe şoseaua Kisseleff, lucrarea Peisagiu, achiziţionată de Ministerul
Cultelor şi Artelor.
1938
Aprilie – deschide o expoziţie personală
de atelier la Bucureşti, în locuinţa sa din strada Vasile Lascăr nr. 8.
Participă
la Expoziţia “Mama şi copilul în arta românească”, organizată de Societatea
“Principele Mircea”.
1939
Expune
la Salonul Oficial de Toamnă lucrarea Escapadă
în muzeu. Ministerul Cultelor şi
Artelor achiziţionează pentru colecțiile statului lucrările: Flori, Escapadă în muzeu și Biserica
din Poiana Ţapului. Lucrarea Biserica
din Poiana Ţapului figurează azi în colecția Muzeului Naţional de Artă al
României și este panotată în galeria consacrată avangardei istorice.
Participă
la Salonul Oficial de pictură şi sculptură cu lucrările Buchet şi Vas albastru,
aflate de asemenea în colecţia Muzeului Naţional de Artă al României.
1941-1944
În această
perioadă, Margareta Sterian devine un artist cunoscut, foarte prețuit de unii (Mihail
Sebastian, spre exemplu cerea public pentru artistă o retrospectivă care să-i
impună demersul artistic) și contestat de alții (Mihai Pelin, în cartea sa Deceniul Prăbușirilor. 1940-1950, editura Compania, 2005, care, deși îi alătură numele de cel al marilor maeștri unanim
recunoscuți în epoca antebelică, preia și calomniile proletcultiste ale anilor ’50,
negându-i temeinicia și valoarea opera plastică).
Numele artistei circulă rar în
această perioadă, la fel ca şi lucrările ei, fără semnătură sau sub pseudonim. Absenţa
artistei de pe simeze este rezultatul presiunii
legionare și antonesciene îndreptate împotriva evreilor, care-i interzic
categoric participarea la fenomenul
cultural. Este expropriată din casa
în care locuia și lucra, apartament pe
care îl achiziționase cu mare greutate. Sub ameninţarea sancţiunilor practicate
împotriva evreilor şi a deportării, fără mijloace de existență și fără locuință,
artista continuă să lucreze. Acesta a fost modul ei de existență de-a lungul întregii
vieți. Fără împotriviri, fără plângeri, a încercat permanent să construiască. Majoritatea
lucrărilor realizate în această perioadă sunt portrete. Reproducerile unora
dintre aceste picturi în revistele vremii pun în lumină o viziune modernă de
mare expresivitate, profund deosebită de
cea consacrată în epocă şi care ar putea fi asimilată unei Noii Obiectivităţi, respectiv
unui realism exacerbat: Floria Capsali,
Miron Radu Paraschivescu, Ziaristul Filionescu, Apriliana Medianu, Livia Ciortea.
1944
Traduce trilogia lui Eugene
O’Neill: Din jale se întrupează Electra,
tipărită de Editura Pro Pace, retipărită ulterior, la Editura Socec în 1945, şi
la Editura pentru literatură universală în 1968. Piesa a fost reprezentată
succesiv şi interpretată de cei mai de seamă artişti ai scenelor noastre.
În ianuarie 1944 are loc la Teatrul Naţional, sub
direcţia lui Liviu Rebreanu, premiera tragediei Din jale se întrupează Electra, fără să se menţioneze pe afiş ori
în program contribuţia Margaretei Sterian la realizarea traducerii şi a prezentării
publice a piesei. Schiţele de decoruri şi costume reproduse în caietul program,
desenate de Margareta Sterian şi realizate pe scenă de Traian Cornescu, au fost
inspirate din montarea de la Teatrul “Guild” din New York, unde a avut loc
premiera mondială a piesei, în 1931.
21 martie –
deschide o expoziţie personală la “Căminul Artei” (Galeriile Kreţulescu).
Expune patru desene colorate la Salonul Oficial de Toamnă.
Încă din 1930, Margareta Sterian a colaborat cu
versuri originale, studii şi traduceri la importante publicaţii literare, iar după
august 1944 a prezentat la Radiodifuziunea română poeţi ai literaturii
anglo-saxone, cu exemplificări susţinute de mari actori români: George Vraca,
Mihai Popescu, Liviu Ciulei etc.
1945
Traduce
împreună cu Ovidiu Constantinescu, piesa Legea
Divorţului de Clemence Dine, ce va fi premieră de mare succes a Teatrului
“Maria Filotti”, rolul principal fiind interpretat de actriţa Sandina Stan.
Organizează
o expoziţie personală la Galeriile “Prietenii Cărţii”.
Expune
la Salonul Oficial de pictură şi sculptură (Portret şi Florărese) şi
la Salonul Oficial de Toamnă.
Apare
primul volum de versuri originale ale artistei, Poesii, la Editura “Coresi”, cu o elogioasă prezentare de Dumitru
Panaitescu-Perpessicius.
În
Editura Pro Pace apare volumul Poeme
de Walt Whitman, în traducerea şi cu ilustraţiile Margaretei Sterian.
Teatrul
Victoriei (Compania Leny Caler-George Vraca) inaugurează stagiunea 1945-1946 cu trilogia Din jale se întrupează Electra, reluată
de Teatrul “Maria Filotti” (Compania Maria Filotti, Marieta Deculescu, A. Pop
Marţian) în stagiunea 1946 – 1947.
Participă la expoziția „Creația feminină” organizată de
Uniunea Femeilor Democrate din România.
1946
Se
achiziţionează lucrarea Circ de
către Ministerul Artelor.
1947
Expune
la Salonul Oficial de pictură şi sculptură şi la salonul Oficial de Toamnă
(trei lucrări în tempera: Pe Valea
Prahovei, Spre Mihai Vodă, În Deltă).
Participă
la Expoziţia de artă românească organizată de Ministerul Artelor din Budapesta.
Aprilie – Apare Antologia poeziei americane moderne la Editura de stat pentru
literatură şi artă, selecţia şi traducerea de Margareta Sterian, cu un studiu
introductiv de Petru Comarnescu.
1948-1958
Schimbarea regimului politic după abdicarea
forțată a Regelui Mihai, debutul proletcultismului cultivat de impostori şi mediocrități,
a însemnat pentru Margareta Sterian (care în 1944-1947 se alăturase cercurilor culturale
democratice ce sperau într-o orientare europeană a politicii și a culturii), începutul
unei perioade mult mai grele și mai nefericite decât aceea din timpul prigoanei
legionare și antonesciene. Este exclusă din Uniunea Artiştilor plastici, asociația
profesională al cărei membru fondator fusese în 1950, în strigătele unei
adunări de politruci și impostori, este împiedicată să expună în Expozițiile
organizate de stat, căci alte posibilități de comunicare cu publicul nu mai
existau, apartamentul în care locuia și lucra și care-i fusese restituit după
abrogarea legilor rasiale este ocupat cu forța de aşa-ziși chiriași, este
anchetată de organele de represiune pentru relații cu poeții americani din antologia pe care o editase în 1947. Izolarea
artistei până după 1964 s-a datorat și faptului că marii artiști din rândul cărora
făcea parte erau la rândul lor izolați; mulți dintre ei s-au atașat noului
regim proletcultist, iar absolvenții ai noilor școli de arte nu cunoșteau
fenomenul artistic antebelic şi alăturau profesorilor lor, subordonați politic
noului regim.
Soluția găsită de Margareta Sterian
împotriva acestei noi represiuni a fost retragerea în atelierul său într-o deplină
tăcere, un fel de domiciliu forțat terifiat de maşinile negre ale Securităţii în
care au viețuit mulți intelectuali în vremea regimului comunist. Artista își împarte
viața pe de o parte, între asigurarea existenței (lucrând mănuși și pălării ori
vânzînd bunurile din casă în târgurile de vechituri atât de blamate de
romancierii proletcultiști) și pe de altă parte eliberându-se spiritual prin
creație. Acum începe să traducă din scrierile lui Henry de Montherlant sau Paul
Claudel, chiar dacă piesele lor nu vor ajunge pe scenă şi din poezia engleză, în
ideea unei noi antologii care trebuia să strângă laolaltă floarea poeziei
engleze; în acelaşi timp experimentează neîncetat în domeniul limbajului plastic,
nu numai în domeniul picturii, dar și al ceramicii (părăsită după 1933) şi mai
ales al tapiseriei.
1949
Lucrează sporadic
ceramică la Horezu, Vâlcea.
Realizează
un grup de colaje (panouri decorative) pe fond de sac. Rămase mult timp
necunoscute, aceste opere de pionierat au fost expuse în premieră cu succes la
Paris în anul 1969, la prestigioasa galerie de artă modernă a Katiei Granoff. Ulterior
seria panourilor textile a putut fi prezentată în diferite expoziții și la
București. Criticul şi scriitorul Dan Hăulică a susținut prezentarea publică a acestor
lucrări care, din păcate, după realizarea lor au fost urmărite de neînțelegerea
categorică a oficialităților și a juriilor. În 1975 cu ocazia expoziţiei de
pictură și tapiserie, acelaşi critic, în prezentarea făcută a afirmat că
panourile textile ale Margaretei Sterian reprezentau o avant-premieră pentru
România a curentului apărut în lume odată cu mișcarea Beat Generation şi a
Artei Pop, care în Occident au fost o expresii ale protestului împotriva societății
de consum, astfel că artista rămânea mereu
în avangardă ca la începuturile activității sale, din 1929.
Este o
perioadă de mari realizări picturale: Fanfara
din Michigan (lucrare pierdută), Natură
statică cu scoici, Natură statică cu
vase, Măşti (ultimile trei,
aparţinând patrimoniului Muzeului Naţional de Artă au figurat în vechea
panotare a Galeriei Naţionale realizată în timpul direcţiei lui M. H. Maxy), Menajeria circului, Animale dresate, Prietenii, Ceilalţi
(ultimele două lucrări aflate în colecţia Muzeului de artă modernă al Oraşului
Paris).
În
perioada excluderii din UAP, prezența publică a artistei în manifestările
plastice a fost practic interzisă. Margareta Sterian a încercat să rămână în
mediul artistic, colaborând cu edituri pentru ilustraţii de carte, dar cum
lucrările acestora erau și ele cenzurate, rareori grafica realizată era
acceptată de cenzura oficială.
1958-1960
Iunie – organizează cu greutate,
responsabilii sălilor de expoziții manifestând în continuare rezistență, o expoziţie
personală la Galeria din Calea Victoriei nr. 132 a Fondului Plastic, prezentată
de criticul Barbu Brezianu. Sunt expuse lucrări în tehnici noi, preponderentă
fiind cea a desenului zgâriat pe suprafeţe lise de culoare, tehnică reluată de
artistă în lucrările prezentate în 1988, cu ocazia expoziţiei deschise de
Muzeul Naţional de Artă.
Publică
traducerea în limba română a lucrării Victorie
de William Faulkner.
După
1960, când prinde contur organizarea
profesională a ceramiștilor, artista începe să participe frecvent în
expozițiile de artă decorativă, expunând lucrări de ceramică realizate în anii
1931-1932 şi mai târziu prin 1949, în scurtul episod al lucrului la Horezu.
Execută și două panouri decorative noi: Ctitorii și Motiv folcloric. Prima va fi achiziționată de stat pentru secţiunea
de Artă Decorativă a Muzeului judeţean din Buzău, recent înfiinţată (1980).
1962
Expune
la Praga în cadrul Expoziţiei internaţionale de ceramică organizată de UNESCO.
Obţine diploma de onoare pentru lucrarea Taler.
La
Editura pentru literatură apare nuvela Aur
şi nisip de John Aldrige, în traducerea Margaretei Sterian.
1964
Participă la Anuala de grafică.
1965
Martie – aprilie – Deschide o expoziţie
personală de pictură la Galeria din Calea Victoriei nr.132 a Fondului Plastic. Numele
artistei este reînmatriculat printre membrii Uniunii Artiştilor Plastici alături
de alte nume ale unor personalități ce fuseseră și ele excluse, cu ani în urmă.
Expune
la Anuala de grafică.
La
Expoziţia republicană de artă decorativă a fost prezentă cu un panou realizat
într-o tehnică originală, din materiale disparate (metal, pânză de sac, piele
divers colorată).
Galeria
Altamira din Geneva găzduiește expoziția Cinci
artiști români contemporani despre care în ziarul „Tribune de Geneve” se scria că, cea mai importantă contribuție din
grupul românilor este Târgul din Tei,
ulei pe pânză de Margareta Sterian (aflat în colecția Muzeului Naţional de Artă
al României).
În
perioada 1959-1965, lucrând în paralel pictură și artă decorativă, artista
realizează mai multe lucrări de ceramică împreună cu Constantin Bulat, ceramist
de mare talent; ei sunt autorii unui
grup de cinci lucrări de lut ars intitulat Fântânile,
care a fost prezentat în diverse expoziții. Această suită a fost o premieră în
ceramica românească, lipsită până atunci de opere monumentale destinate
spațiului public.
1966
Participă
la Bienala de pictură şi grafică.
Participă
la expoziţia anuală de Artă Decorativă cu ciclul Fîntânile, lucrate în colaborare cu Constantin Bulat. Lucrările au
uimit și au provocat discuții publice despre noutatea lor. Din acestea păcate
s-au degradat și apoi au dispărut odată demolarea atelierului ceramistului Constantin
Bulat din fosta stradă Uranus.
Traduce
lucrări dramatice de Paul Claudel, Paul Morand, Henri Duvernois (rămase în
manuscris).
Participă
la Expoziţia internaţională de ceramică de la München, cu figurinele din lut
ars şi pictat intitulate Mătușile.
1967
Participă
la Anuala de pictură şi grafică,
Expune
la Expoziţia comemorativă ”1907“ lucrarea 1907,
aflată în colecţia fostului Muzeu Simu, azi în colecţia de grafică a
Cabinetului de Desene şi Gravuri a Muzeului Naţional de Artă al României
Participă
la Salonul de primăvară al pictorilor bucureşteni.
10 octombrie – Se deschide expoziţia de
grup ”Şase pictori“ din sala Franklin, unde Margareta Sterian expune împreună
cu Micaela Eleutheriade, Lucia Dem. Bălăcescu, Ion Musceleanu, Catul Bogdan şi
Eugen Gâscă. Prezintă un ciclu de peisaje imaginare, realizate într-o materie somptuoasă,
amestecuri fine de ulei şi fire de nisip. Grupul acestor artiști făcea parte
dintre creatorii pe care regimul politic, îi pusese la index în anii primei
dictaturi comuniste.
Expune două vase ceramice la Expoziţia
internaţională de ceramică organizată la Istanbul de Academia de ceramică din
Geneva. I se decernează diploma de onoare. Au mai fost expuse 34 lucrări de
ceramică, opere a 15 artişti, printre care Mimi Podeanu, Cecilia Storck-Botez,
Patriciu Mateescu, Constantin Bulat, Costel Badea.
1968
Participă
la Bienala de pictură, la Salonul republican de desen, gravură şi grafică dar
și la Expoziţia ”Flori şi peisaje“.
Expune
lucrări în cadrul unor expoziţii internaţionale de pictură la Paris – Orly,
Lüdenscheidt, Düsseldorf.
Expune
ceramică la expoziţiile internaţionale de la Bologna, Lausanne și München.
1969
Septembrie –
octombrie –
Realizează o expoziţie personală de pictură la Sala Dalles, expunând pentru
prima dată lucrări din seria Măşti la
Brăneşti.
Efectuează o călătorie în Germania și
Franța.
Deschide
o expoziţie personală de tapiserie la Galeriile Katia Granoff din Paris. A
prezentat pentru prima dată ansamblul panourilor realizate între 1950-1965, în
tehnica colajului textil.
Participă cu lucrări de pictură și desen la Salonul
național dar și la expoziția de ceramică de la Lausanne.
Este
publicat volumul de versuri Poeme,
la Editura pentru literatură, Bucureşti, coperta de Margareta Sterian.
1969 – 1972
În revistele ”Ramuri“ (Craiova) şi ”Familia“
(Oradea) apare în traducerea Margaretei Sterian, un ciclu de poezie veche
irlandeză. Revista ”Contemporanul“ publică fragmente din jurnalul de călătorie
al artistei.
1970
Participă
la Bienala de pictură şi sculptură.
Expune
la Expoziţia de artă românească contemporană itinerantă în U.R.S.S. cu lucrări
de ceramică.
1971
16 martie – organizează o expoziţie
personală de pictură şi tapiserie la Sala Apollo din Bucureşti. Sunt expuse
pentru prima dată la Bucurelti, dar în condiții neprielnice, spațiul fiind
impropriu, o parte din panourile decorative textile.
Expune ceramică
la expoziţiile internaţionale de la Milano, Roma, Haga, Düsseldorf, Budapesta.
Apare
volumul Evocări de călătorie la
Editura Cartea Românească; text şi
copertă de Margareta Sterian.
Lucrări de ceramică sunt expuse în
expozițiile colective de artă românească de la Budapesta, Düseldorf, Haga, Milano
și Roma.
1972
Expune
la Bienala de pictură şi sculptură şi la Salonul de pictură şi sculptură al
Municipiului Bucureşti.
Figurează
cu lucrări în Expoziţia de artă plastică românească de la Tokyo.
Apare Castelul de apă, roman, la Editura
Cartea Românească, cu text şi copertă de Margareta Sterian. Se reeditează, în
versiune nouă, la Editura Dacia, antologia de poezie modernă americană Aud cântând America; traducere, note,
selecţia poeziei şi ilustraţiilor, coperta Margareta Sterian, cu o prefaţă de
Petru Comarnescu.
1973 – 1978
Participă
la expoziţiile republicane de pictură, grafică, ceramică precum şi la
expoziţiile organizate de Municipiul Bucureşti.
1974
Apare la Editura Albatros, antologia de lirică
veche irlandeză Mâhnirea e mai grea
decât marea; selecţie, traducere şi ilustraţii de Margareta Sterian.
Ianuarie – deschide o expoziţie
personală de pictură şi ceramică la Galeria Simeza din Bucureşti. Lucrările de
ceramică ale artistei realizate în 1932, precum și cele din perioada 1960-1965
sunt pentru prima dată prezentate integral publicului. Ele însoțesc în această
expoziție ciclul de picturi Circul,
pictate de artistă între 1972-1974.
Publică volumul de versuri Soare difuz la Editura Cartea Românească.
1974 – 1975
Realizează
expoziţii personale de tapiserie la muzeele din Brăila, Buzău, Galaţi, Piteşti
şi Timişoara, prezentate de criticul de artă Radu Ionescu şi poetul Adrian
Beldeanu.
1975
5 Februarie - se inaugurează Galeriile
Municipiului Bucureşti cu o expoziţie de pictură şi tapiserie a Margaretei
Sterian. Selecţia lucrărilor, panotarea şi prezentarea expoziţiei au fost
realizate de Dan Hăulică.
1977
Octombrie - deschide o expoziţie
retrospectivă de pictură, grafică şi tapiserie la Sala Dalles, cuprinzând o
importantă selecţie de lucrări realizată de Dan Hăulică.
La
Editura Meridiane, se publică monografia Margareta
Sterian de Olga Buşneag, lucrare premiată de Uniunea Artiştilor Plastici cu
Premiul criticii.
Mirel Ilieșu și Doru Segal realizează filmul
documentar Tinerețea picturii-prima
variantă.
Ruxandra Garofeanu realizează un interviu televizat
cu Margareta Sterian.
Apare antologia
de poezie engleză Eternă bucurie-i
frumuseţea, la Editura Dacia. Selecţia versurilor şi ilustraţiilor,
traducerea şi coperta aparţin Margaretei Sterian. La Editura Cartea Românească
se tipăreşte culegerea de proze Din
petice colorate, cu o copertă a autoarei.
Datorită cutremurului din 1977 care a dus la
pierderea atâtor vieți omenești și valori deosebite, o parte importantă a lucrărilor de ceramică ale
artistei a fost distrusă.
1978
Se
lansează volumul Poeme, Imagini, Proze,
prefaţat de Dan Hăulică şi prezentat publicului la librăria “Mihail Sadoveanu”
de către Dan Grigorescu, Dan Hăulică si Valeriu Râpeanu.
Participă
la Expoziţia de pictură şi sculptură contemporană din Iran. În perioada 1978 - 1988, este prezentă ca
invitată de onoare, la saloanele de Toamnă ale Municipiului Bucureşti.
1979
Participă
la expoziţiile colective de artă plastică organizate de Uniunea Artiştilor
Plastici la Tokyo şi Roma.
Apare la
Editura Eminescu, volumul de proză de Margareta Sterian, Oblic peste lume.
Televiziunea
Română realizează filmul documentar Margareta
Sterian, avându-i ca autori pe Marilena Rotaru şi Boris Ciobanu. Filmul a
avut mai multe variante, ultima fiind prezentată în 2013.
1979 – 1980
Martie – deschide o expoziţie de pictură
şi grafică la Muzeul Naţional de Artă al României. Organizarea expoziţiei a
fost realizată de muzeograful Stela Ionescu, iar prezentarea a fost făcută de
profesorul Edgar Papu. Muzeul Naţional de Artă al României organizează un
simpozion “Margareta Sterian”. Au fost recitate versuri din lirica artistei, a
fost prezentat filmul Margareta Sterian (fragment) şi a avut loc un concert de
pian şi un spectacol coregrafic.
Art
Center Inc. Tokyo începe achiziţionarea unui lot de peste cincizeci de lucrări
ale Margaretei Sterian, spre a fi expuse şi difuzate în Japonia.
1981
Ultimile sonete închipuite ale lui
Shakespeare în traducere imaginară de Vasile Voiculescu apar transpuse în
engleză cu imagini de Margareta Sterian, la Editura Eminescu.
1982
Se
organizeză la Kiev, Moscova şi Leningrad o expoziţie colectivă de pictură
feminină românească. Au expus: Lucia Dem Bălăcescu, Micaela Eleutheriade, Elena
Greculesi, Ligia Macovei şi Margareta
Sterian.
1983
Apare la
Henschelverlag din Berlin lucrarea lui Roland Berfe şi Dietmar Winkler
intitulată Zirkusbilder, album
antologic care situează pictura Margaretei Sterian pe tema circului alături de
aceea a unor mari maeştri ai picturii universale.
Apare
volumul Poeme de Margareta Sterian la
Editura Eminescu, cuprinzând 60 de
titluri scrise în perioada 1981 – 1983, dintre care unele au fost publicate în
grupaje restrânse în revista “Ramuri”,
precum şi în revista “Tribuna”.
1984
Art
Center Inc.Tokyo îi deschide o expoziţie de pictură în Japonia. Au fost expuse
30 de lucrări din colecţii particulare aparţinând Art Center Inc.Tokyo şi 20 de
lucrări din colecţia artistei.
Apare la
Editura Dacia din Cluj-Napoca culegerea de versuri originale Culorile cântecului, tălmăcire în
limbile engleză şi franceză de Margareta Sterian a unui florilegiu de poezie
selectat din versurile publicate anterior de artistă. Culegerea este însoţită
de ilustraţii color şi alb-negru după tablourile Margaretei Sterian.
Martie – Istoricul de artă Ioana
Beldiman organizează o retrospectivă “Margareta Sterian” la Muzeul Naţional de
Artă. Au fost expuse circa 200 de lucrări. Tot acum, Muzeul Naţional de Artă
organizează şi o seară muzeală “Margareta Sterian”. A conferenţiat criticul de
artă Dan Grigorescu despre “Locul Margaretei Sterian în arta românească a
secolului XX”; a recitat din lirica artistei actriţa Valeria Seciu şi a fost
prezentată, de către poetul Vasile Igna, cartea Margaretei Sterian, Culorile cântecului.
Are loc
premiera filmului de televiziune Eternă
bucurie-i frumuseţea, consacrat artei Margaretei Sterian. Regia şi
scenariul Marilena Rotaru, imaginea Boris Ciobanu.
1985
Apare
volumul Ecran, culegere de versuri
originale de Margareta Sterian la Editura Eminescu.
Artistei
i se acordă Premiul special al Uniunii Artiştilor Plastici pentru expoziţia de
pictură organizată de Muzeul Naţional de Artă în anul precedent.
1986
Apare
volumul de proză Viaţa prin hublou
de Margareta Sterian, la Editura Dacia, Cluj-Napoca.
Art
Center Inc. Tokyo organizează două expoziţii itinerante de pictură sud-est
europeană în care sunt prezentate mai multe picturi ale artistei, din colecţia
galeriei.
1987
16 Martie – Uniunea Artiştilor Plastici,
Uniunea Scriitorilor, revista “România literară” şi posturile de radio române
şi Europa liberă omagiază activitatea pictoriţei cu ocazia împlinirii vârstei
de nouăzeci de ani.
1988
Muzeul
Naţional de Artă al României realizează o expoziţie de pictură cu lucrări ale Margaretei
Sterian din perioada 1985-1987, organizator fiind istoricul de artă Cristian
Velescu. Prezentarea şi panotarea lucrărilor aparţin lui Dan Hăulică.
În
colecţia “Poeţi români contemporani” a Editurii Eminescu sunt reeditate
versurile Margaretei Sterian, în volumul Poezii,
prezentat de criticul literar Eugen Simion.
1989
Pictează în trei variante lucrarea Muzeul de Artă în flăcări, după o
imagine televizată în decembrie 1989.
1990
10 Septembrie – Cu ocazia reînfiinţării
la Bucureşti a Institutului Francez, Biblioteca Franceză organizează expoziţia
“Margareta Sterian - picturi”, panotată şi prezentată de Dan Hăulică. Expoziţia
a fost prezentată la televiziune de Ruxandra Garofeanu, avându-l ca invitat pe acelaş
critic.
Apare la
Editura Meridiane monografia Margareta
Sterian a criticului de artă Virgil Mocanu, publicaţie premiată la Salonul
internaţional de carte din 1992.
1991
Lucrează
intens pentru republicarea cărţilor sale de proză şi traduceri.
1992
Participă
ca invitat de onoare la Salonul de primăvară organizat de ARTEXPO şi expune
zece compoziţii noi.
Pictează
mai multe compoziţii rămase neterminate, pentru a le prezenta publicului la proiectată
“Expoziţie retrospectivă”, programată pentru anul 1992 de către ARTEXPO.
După o
scurtă suferinţă, artista încetează din viaţă la 9 septembrie 1992 şi este
înhumată lângă bunica sa, în cimitirul Filantropia.
1993
Noiembrie – Criticul de artă Marina
Preutu şi muzeograful Ana Zoe Pop organizează la Muzeul Naţional de Artă o
expoziţie retrospectivă de pictură. A prezentat criticul literar, profesorul
universitar Nicolae Manolescu. Ziarista Sanda Vişan a realizat o emisiune de
televiziune cu participarea criticilor de artă Radu George Bogdan, Dorana Coșoveanu
şi pictorul Mircea Barzuca.
7 Mai – Departamentul Pedagogie muzeală al
Muzeului Naţional de Artă organizează seara muzeală intitulată: “Margareta
Sterian - universul miracolului”.
Muzeul Naţional de Artă instituie şi decernează Premiile Margareta Sterian pentru cea
mai bună expoziţie de patrimoniu şi cea mai bună expoziţie de artă contemporană
a anului 1992. Acest premiu a fost decernat în fiecare an unor personalităţi de
prestigiu ale artei româneşti şi muzeografiei, fiind astfel omagiate pentru
meritele lor.
1994
Muzeul
Naţional de Artă organizează o serată muzeală “Margareta Sterian” la care a
participat dr. Cristian Velescu.
Septembrie – La Galeria Mall de la
Londra, se deschide o expoziţie de pictură “Margareta Sterian”, prezentată de
graficianul Ralph Steadman.
La Editura “Video” a Ministerului Culturii a fost
realizat filmul Margareta Sterian,
în regia lui Francisc Mraz, iar Sanda Vişan este autoarea filmului de
televiziune Margareta Sterian,
prezentat în mai multe etape în emisiunea Teleenciclopedia.
1995
Apare
monografia Margareta Sterian de
Vasile Florea, la Editura “Arc 2000” din
Bucureşti.
1997
Muzeul
Naţional de Artă al României organizează la Muzeul Colecţiilor de Artă,
expoziţia “Pictori la Contimporanul – Omagiu la centenar Margareta Sterian”, în
elaborarea muzeografilor dr. Florenţa
Ivaniuc şi dr. Cristian Velescu.
La
Biblioteca Română din New York are loc, din iniţiativa unui grup de
intelectuali din diaspora, o seară culturală dedicată centenarului artistei.
În
ziarul “România liberă” (nr.2219, 15 iulie 1997) este publicat interviul
realizat de Gabriela Bidu cu Margareta Sterian, transcris după benzi magnetice,
intitulat Margareta Sterian: Opera este
un destin pe care ni-l facem noi.
1998
Aprilie – Muzeul Naţional de Artă al
României, Cabinetul de Desene şi Gravuri organizează o amplă expoziţie Margareta Sterian - Grafică. Tapiserie. Ceramică,
selecţie cuprinzând 300 de opere inedite, realizată de pictorul Mircea Barzuca
şi muzeograful Mariana Vida. Cuvântul de deschidere a fost rostit de
academicianul Eugen Simion. Cu această ocazie a fost publicat un ”Jurnal de
expoziţie“ însoţit de catalogul operelor. Criticul de artă Ruxandra Garofeanu
realizează o emisiune TV dedicată expoziţiei, cu participarea pictorului Mircea
Barzuca.
Muzeul
Brukenthal prezintă la Sibiu o amplă selecţie de grafică din expoziţia
retrospectivă de la Bucureşti.
Apare la
Editura Grafik Art Botoşani, o nouă ediţie a volumului memorialistic Castelul de apă (cu o introducere de
Roxana Theodorescu, directorul General al Muzeului Naţional de Artă al României
şi cu un studiu de Mariana Vida).
1999
La Editura
Universal se publică volumul Cică nişte
cronicari duceau lipsă de şalvari de Iordan Chimet, cu ilustraţii de
Margareta Sterian.
2000
August – Muzeul de Artă din Cluj-Napoca
prezintă la Palatul Banffy din Cluj-Napoca o selecţie de picturi ale artistei
realizate între anii 1975-1992. Cu această ocazie a fost prezentată ediţia a
II-a a volumului Castelul de apă.
Figurează
cu lucrarea Mască (în oglindă) în expoziţia ”Oglinda şi oglindirea – sensuri
metaforice în pictura românească“ organizată la Muzeul Colecţiilor de Artă de
dr. Florenţa Ivaniuc-Enache.
Sub
egida Muzeului Naţional de Artă al României se publică la Editura “Arc 2000”
volumul Margareta Sterian, cu un
studiu introductiv, antologie de texte şi biobibliografie de Mariana Vida. Publicaţia a fost lansată la
Muzeul Naţional de Artă la 18 septembrie, odată cu festivitatea decernării
Premiilor Margareta Sterian, prilej cu care au fost prezentate lucrări inedite
ale artistei de ceramică şi artă decorativă (panouri textile).
2001
Lucian
Regenbogen publică la Editura Universalia lucrarea “Grandes dames de la
peinture moderne” cu un capitol dedicat Margaretei Sterian şi cinci ilustraţii
după picturile : Adam şi Eva, Portretul Liviei Ciortea, Natură statică cu vase, Dresură de cai, Carnaval cu măşti. Cartea a fost prezentată de scriitoarea Doina
Uricariu la Teatrul Naţional, ocazie cu care au fost expuse câteva lucrări din
colecţii particulare.
2002
12 Iunie – La palatul Culturii din Iaşi se
deschide expoziţia Margareta Sterian,
organizată în cadrul Galeriei de artă contemporană, cu o selecţie de 60 de
opere.
Sub
egida Muzeului Naţional de Artă al României se publică la editura “Arc 2000”
volumul Margareta Sterian, cu un
studiu introductiv, antologie de texte şi biobibliografie de Mariana Vida.
Publicaţia a fost lansată la Muzeul Naţional de Artă, la 18 septembrie, odată
cu festivitatea decernării premiilor Margareta Sterian, prilej cu care au fost
prezentate lucrări inedite ale artistei, de ceramică şi artă decorativă
(panouri textile).
2003
La
Muzeul Naţional Cotroceni se organizează o expoziţie cu o selecţie de 100 de
lucrări de grafică, manifestare în organizarea muzeografului Carmen Păsculescu
Florian, directorul muzeului, cu o prezentare de academicianul Eugen Simion. La
vernisaj a fost prezentat volumul Margareta
Sterian – opera grafică, a istoricului de artă Mariana Vida, cu o prefaţă a
academicianului Răzvan Theodorescu, apărut la Editura Tehnică.
Decernarea
“Premiilor Margareta Sterian” pe anul 2002 în sala Auditorium a Muzeului
Naţional de Artă al României a fost însoţită de o expoziţie de fotografii
documentare Margareta Sterian, expoziţie în organizarea sculptoriţei Ana Zoe
Pop cu un catalog semnat de Mircea Barzuca.
2004
Decembrie 2003 –
Martie 2004 –
Expoziţie de artă grafică Margareta
Sterian, găzduită de Muzeul de Artă din Cluj-Napoca. Cu această ocazie, la
5 februarie 2005, Radio Cluj a organizat un spectacol de poezie şi improvizaţie
muzicală realizat de Oana Cristea Grigorescu împreună cu studenţii de canto de
la Conservatorul din Cluj.
La
Muzeul Naţional de Artă al României are loc festivitatea decernării “Premiilor
Margareta Sterian” pe anul 2003, ocazie cu care este lansată ediţia a II-a a
publicaţiei Margaretei Sterian, Poeme. Imagini.
Proze, în prezentarea criticilor de artă Ioana Vlasiu şi Pavel Şuşară.
2005
La
Muzeul Literaturii sunt lansate, de către poeta Ana Blandiana, academicianul
Dan Grigorescu şi Anca Vlad, colecţionară şi admiratoare a operei Margaretei
Sterian, sponsorul principal al publicaţiilor, volumele Aud cântând America. Antologie de poezie modernă americană, ediţia
a III-a şi Poezii apărute la Editura
Alicat, din Bucureşti. Cu acest prilej s-a vernisat o expoziţie de fotografii
documentare ale Margaretei Sterian.
Decembrie – Volumul Margareta Sterian- opera grafică de Mariana Vida a primit Premiul
“G. Oprescu al Academiei Române”.
2006
Revista România Literară nr. 1 din 2006
publică evocarea Indian Woman
dedicată Margaretei Sterian de scriitorul
Iordan Chimet.
Apare volumul dedicat peisajelor și
florilor pictate de artistă, intitulat Intre cer și pămînt, Grădinile de vis ale
Margaretei Sterian semnat de Mariana Vida.
2007
Apare albumul Margareta Sterian – opera pictată de dr. Mariana Vida, cu un studiu
introductiv şi cronologia operelor.
Apare ediţia II a Antologiei de poezie engleză - Eternă
bucurie–i frumusețea de Margareta Sterian cu imagini noi și o introducere
de Mircea Cartărescu.
Galeria de ARTĂ Senso organizează o
expoziție de pictură și tapiserie cu opere ale Margaretei Sterian. Expoziția este prezentată la televiziune de Marilena Rotaru. Cu ocazia expoziţiei sunt
lansate de către Virgil Mocanu și Sanda
Vișan cele două volume apărute în acest
an.
2008
Revista Realitatea Evreiască consacră în
întregime nr. 288-289 din martie 2008 creației Margaretei Sterian, reproducând texte
critice, imagini și texte din proza și poezia artistei. Se lansează la Biblioteca Vasile Voiculescu din Buzău romanul Castelul de Apă, ediţia III-a, tipărit la editura Ziarului Național. Cartea a fost
prezentată de scriitorul și colecţionarul
buzoian Bucur Chiriac și de pictorul Mircea Barzuca. Lansarea a fost
prilejuită de intrarea în patrimoniul Muzeului de Artă decorativă din Buzău,
prin donația Margareta Sterian, a panourilor decorative textile, opere de
avangardă realizate în anii 1947-1955.
2009
Se
retipărește în Editura Fundației pentru Literatură și Artă a Academiei Române
volumul Antologia poeților tineri de
Zaharia Stancu, cu 55 portrete desenate de Margareta Sterian, document unic, despre
o generație de poeți mulţi dispăruţi din patrimoniul poeziei românești sub
tăvalugul proletcultismului şi totodată o mărturie a măiestriei desenatoarei și
portretistei de excepţie care a fost Margareta Sterian. Antologia a fost lansată la
Muzeul Literaturii Române, cu ocazia expoziției de reproduceri fotografice după
desenele-portret, deschisă în sălile de expoziție ale Fundației pentru
literatură și artă. Expoziția și volumul au fost prezentate de academicianul
Eugen Simion, autor al studiului ce însoțea
ediția antologiei.
2010
Muzeul Național de Artă al
României deschide expoziția tripartită a avangardei sud-est europene în artele
plastice, intitulată “Ipostaze ale modernismului. Pictura în Bulgaria Grecia şi
România. 1910-1940”, manifestare singulară dedicată acestui important domeniu.
În selecţia realizată de dr. Mariana Vida figurează lucrări de Margareta
Sterian printre care Patinaj în Cișmigiu,
pictură apreciată încă din 1930 de Petru
Comarnescu, primul critic al artei
Margaretei Sterian.
Muzeul
de Artă Decorativă Buzău organizează o expoziție de tapiserie cu lucrări din
donaţia Margareta Sterian. Sunt reunite pentru prima dată toate tapiseriile
artistei, dar și unele lucrări textile inedite.
Scriitoarea Iolanda Malamen publică
un amplu interviu cu pictorul Mircea Barzuca, inițiatorul Fundației Margareta
Sterian, despre soarta actuală a bunurilor ce au alcătuit patrimoniul cultural
ale artistei, oferit în donație statului român.
Muzeul de Artă din Timișoara, sub
conducerea profesorului Marcel Tolcea, organizează o amplă expoziție
retrospectivă Margaretei Sterian şi cu această ocazie s-a publicat, cu ajutorul
dr. Mariana Vida, un catalog al lucrărilor de grafică. Tot acum a fost lansată într-o
ediţie îmbunătățită volumul de poezie Culorile cântecului de Margareta Sterian.
Muzeului Naţional de Artă al
României, Cabinetul de Desene şi Gravuri primeşte 135 de opere de artă grafică
aparţinând artistei, cu condiția de a se organiza o expoziție cu obiectul
donaţiei.
2010-2011
Muzeul Național de Artă şi Institutul Naţional pentru Studierea Holocaustului din
România „Elie Wiesel” organizează expoziția Destine la răscruce – Artişti evrei în perioada Holocaustului. Au fost expuse următoarele lucrări
realizate între 1929-1933: Patinaj în Cișmigiu,
Baraca Circului, Autoportret din 1930, Dresură de cai și Peisaj bucureştean din 1936. Portretele realizate în epoca Holocaustului
sunt pierdute, cu excepția celor descrise în volumul Margareta Sterian –opera pictată.
2012
Se
retipărește volumul de traduceri din lirica poloneză realizat de Margareta
Sterian și poeta poloneză Czara Dusza-Stec, la sugestia Reginei Maria: Antologia poeziei poloneze contemporane
cu un studiu introductiv de profesorul Constantin Geambașu de la Catedra de
Limbi slave a Universității București. Volumul a fost lansat la Universitatea
Bucureşti cu participarea Centrului Cultural Polonez, tipărită și distribuită
de Fundația Margareta Sterian studenților universității.
2013
Fundația
pentru literatură și artă a Academiei Române organizează în Amfiteatrul “Ion
Heliade Rădulescu” un colocviu pe tema Margareta
Sterian în conștiința contemporalității și o expoziție de pictură cu
peisaje și compoziții florale, panotată de Mircea Barzuca și prezentată de
academicianul Dan Hăulică. Au luat cuvântul Marilena Rotaru, Bianca Cernat, Eugen
Simion, Răzvan Theodorescu, Dan Hăulică, Cristian Robert Velescu și Mircea
Barzuca. A fost prezentată ultima variantă a filmului despre viața și opera
Margaretei Sterian de către Marilena Rotaru.
2014
Societatea Artmark a prezentat publicului o
amplă expoziție cu lucrări de Margareta Sterian, aflate în proprietatea unui
colecționar particular din Germania. Unele dintre lucrări sunt reproduse în volumul Margareta
Sterian –opera pictată.
2015
Sunt în pregătire un volum de
versuri și o carte de proză scrise de Margareta Sterian în limba franceză; se
va retipări volumul de proză Oblic peste
lume și albumul-catalog Margareta Sterian-Opera
decorativă.
Cronologie
revizuită de Mircea Barzuca şi dr. Mariana Vida
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu